Yogakilden

Yoga for alle uansett nivå

Når passer det å meditere?

Når passer det å meditere?

Når som helst.

Er du av typen som bare mediterer når du er i godt i humør eller har ro i sinnet? Kanskje tenker du at du må være i det rette humøret, en spesiell tilstand eller lignende for å meditere?

Det finnes et utall måter å meditere på, hver med sitt formål. Felles for mange av de er likevel at de har som mål å sette oss i kontakt med vår indre kjerne.

Mange som ønsker å meditere er gjerne ute etter ro. Ro i sinnet, mindre stress, mindre tankekjør. Men hvis en lever i forestillingen om at en allerede skal ha i ro sinnet før en setter seg ned for å meditere, når skal en da få satt seg ned?

Det er lett å tro at meditasjon synonymt med ingen tanker, slik er det nødvendigvis ikke. I meditasjonene fra den tantriske yoga tradisjonen, som klassisk yoga stammer ut ifra, benytter man tankene som et hjelpemiddel. Istedenfor å sloss med tankene tillater man de å være der. Legger merke til de, møter de med aksept, blir venner med de. Å sloss med sinnet, tankene eller følelsene er en kamp du ikke kan vinne. Først når du aksepterer situasjonen slik den er, at det for eksempel at det er mye tanker, ligger forholdene til rette for å kunne gå dypere. Et nøkkelord er uanstrengt, fravær av anstrengelse. Det er fravær av anstrengelse som gjør nærvær av ro mulig.

Neste gang vurderer om du skal meditere, men føler at tankene stormer så kan du for eksempel se på det som en utmerket mulighet til å se på det som svirrer i hodet.

Kunne du tenke deg å lære meditasjon. Se kursoversikten for aktuelle kurs og tider.

Tilbake
Vil du bli informert om nye kurs? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få tilbud om nye kurs på epost.
Send inn