Yogakilden

Yoga for alle uansett nivå

Meditasjon i det daglige

Meditasjon i det daglige

Det er utmerket å sette av tid til meditasjon i hverdagen. Meditasjon legger et godt grunnlag for dagen. Meditasjon om kvelden gir en god avslutning på dagen og du får samlet deg og fordøyd dagens inntrykk og opplevelser.

Men hva med resten av dagen? Og hvorfor meditere egentlig? Et viktig aspekt ved meditasjon er tilstedeværelse. Gjennom meditasjon trener du opp evnen til å være oppmerksom og tilstede i det som skjer. Så enkelt som å være her og nå.

Hvordan få tid til å meditere daglig? Du faktisk kan meditere i nær sagt enhver situasjon. Meditasjon handler til syvende og sist om tilstedeværelse: å være tilstede i det man gjør.

Vi blir utsatt for stadig mer stimuli i hverdagen. Er du bevisst på hvor mye tid bruker du f.eks. på smarttelefonen? Kunne du tenke deg å bruke noe av denne tiden til noe annet? Ytre stimuli har nærmest blitt det moderne menneskets dop. Vi er høye på stimuli og informasjon, og vi distraherer oss fra oss selv. Meditasjon har motsatt effekt, da den er samlende og setter oss i kontakt med oss selv.

Jeg vil gi deg noen enkle, praktiske meditasjonstips du kan anvende i hverdagen: Å involvere sansene er en utmerket måte å bli mer tilstede på, fordi sansene setter oss i kontakt med kroppen. Ved å flytte fokuset fra tankene i hodet og ned i kroppen, hjelper sansene oss til å være her og NÅ.

Hvordan involverer man så sansene i praksis? Her har du noen eksempler:

  • Mens du sitter på buss eller tog kan du, istedenfor å dra opp smarttelefonen, heller benytte muligheten til å se ut vinduet. Se på det du passerer, hva det nå enn måtte være (landskap, bygninger osv.), eller lytt til lyden av motorduren eller skinnene. Kjenn vibrasjonen i setet.
  • Når du tar oppvasken la være å tenke på hva du skal gjøre når du ferdig, eller tenke at dette er kjedelig. Vær tilstede med oppgaven. Kjenn hendenes kontakt med vannet, legg merke til temperaturen på vannet, opplev berøringen med gjenstandene du vasker og lytt til lyden av det rennende vannet fra springen.
  • Når du sitter på kontoret, ta deg en fem-minutters. Sitt stille i stolen, lukk øynene og kontakt pusten din. Opplev pusten akkurat som den er. Ikke prøv å styre eller forandre den, bare kjenn den. Sitt slik i noen minutter og opplev den spontane pusten i kroppen.

Metodene nevnt her kan du benytte i så og si alt du gjør, de er enkle, men ikke nødvendigvis lette å gjennomføre. Ha tålmodighet, legg merke til endringene og vær fornøyd med det du får til. Øvelse gjør mester. Lykke til :)

Ønsker du å lære mer om meditasjon? Bli med på et kurs.

Tilbake
Vil du bli informert om nye kurs? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få tilbud om nye kurs på epost.
Send inn