Yogakilden

Yoga for alle uansett nivå

Hvorfor gjøre avspenning?

Hvorfor gjøre avspenning?

Hvor ofte tar du deg tid i hverdagen til å være med deg selv, en pause fra alle aktiviteter og gjøremål? I en travel hverdag hvor man går (eller kanskje løper) fra det ene til det andre står kanskje ikke avkobling øverst på prioritetslisten. Det er mye fokus på effektivitet og prestasjon i dagens samfunn. Samtidig blir vi bombardert av informasjon fra alle kanter som f.eks. sosiale medier, epost, SMS og reklame bare for å nevne noen. Det blir mange inntrykk som skal fordøyes. Både kroppen og sinnet har behov for å balansere dette med ro og avkobling.

Det skal ikke mer til enn ti minutter med avspenning for å finne roen og samtidig få økt energi og overskudd. Så da er det vel bare å legge seg ned på sofaen og ta seg en hvil? Ikke akkurat, en lur på sofaen er ikke det samme som avspenning selv om det er bedre enn ingenting. Uten en teknikk eller trening er det vanskelig å oppnå en avspent tilstand, det er ikke noe som skjer gjennom kontroll.

I vår daglige, våkne tilstand har sinnet en tendens til å henge seg opp i tanker og sanseinntrykk, noe som sperrer veien for den indre roen. Avspenning er mentale teknikker for å finne frem til dyp ro og våkenhet. Teknikkene er enkle og spiller på lag med sinnet vårt som av natur er rastløst, det liker å hoppe fra det ene til det andre. På denne måten blir paradoksalt nok det som normalt er til hinder for dyp ro et hjelpemiddel.

I en avspent tilstand er både kroppen og sinnet avspent samtidig som man også er våken og tilstede. Man kan da oppleve dyp ro, våkenhet og klarhet. Tilstanden er meget forfriskende, samtidig som den gir hvile gir den også energi og overskudd. Ved å jevnlig vende tilbake til denne tilstanden vil man lettere kunne unngå plager i kroppen og sinnet.

Det kan derfor lønne seg, uansett hvor travel dagen er, til å sette av litt tid til avspenning. Etterpå kan du vende tilbake dagen din med fornyet energi og tilstedeværelse.

Avspenning er best når den er guidet. Jeg har spilt inn to avspenninger du kan lytte til. Jeg anbefaler å begynne med den korte.

Kunne du tenke deg å lære mer? Se her for aktuelle kurs og tider.

Tilbake
Vil du bli informert om nye kurs? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få tilbud om nye kurs på epost.
Send inn