Yogakilden

Yoga for alle uansett nivå

Hvordan få tid til yoga i hverdagen?

Hvordan få tid til yoga i hverdagen?

Har du et ønske om å gjøre mer yoga enn du gjør, men finner ikke tid i hverdagen? For de fleste er det ikke et ukjent fenomen at tiden ikke strekker til. Så hva gjør en da hvis en ønsker å gjøre (mer) yoga?

Det er flere måter å gå frem på. Selv synes jeg det er fornuftig å begynne i det små. Jeg pleier å si til elevene mine at litt er bedre enn ingenting, og for mange er det mentalt lettere å sette i gang med en ti minutters økt fremfor en time. Ti minutter er så utrolig mye bedre enn ingen minutter.

Selv en kort økt kan gi stort utbytte i form av avspenning, tilstedeværelse og velbehag bare for å nevne noe. Samtidig gir det deg kanskje en påminnelse om den positive effekten av yoga slik at du får lyst å gjøre det oftere. En annen ting er at når du først er i gang kan det hende du får lyst til å fortsette. Det er ikke rent sjelden at jeg i utgangspunktet bare skulle gjøre en øvelse eller to og så ble det plutselig et fullt program fordi det kjentes så godt ut når jeg først begynte.

En annen måte er å inkludere yoga i dagligdagse situasjoner:

  • Gjør en øvelse eller to i sengen før du står opp om morgenen. Indre massasje (pawanmukta asana) er en øvelse som fint kan gjøre i sengen.
  • Har du en kontorjobb? Ta noen pauser innimellom med strekk og bevegelse, f.eks. skulderrulle (skandha chakra) og hoderulle (greeva sanchalana).
  • Etter endt arbeidsdag eller en treningsøkt kan du legge deg ned å gjøre noen rolige øvelser for å lande/samle deg.
  • Reiser du med offentlig transport? En utmerket mulighet til å praktisere meditativ pust (ujjayi pranayama). Lyden fra pusten forsvinner som regel grunnet i bakgrunnsstøyen fra fremkomstmiddelet.

Ved å begynne i det små kan yogaen vokse frem i deg på en naturlig måte ved at du finner glede og utbytte i den. Skulle du så få lyst til å gjøre mer så gjør du det. Det er lettere å sette av tid til noe man har lyst til enn noe man synes man bør. Dette er etter min mening en bedre fremgangsmåte enn å sette seg uoppnåelige mål fra starten som potensielt fører til dårlig samvittighet fordi man ikke klarer å gjennomføre det. Med andre ord: gjør yoga fordi du har lyst, ikke fordi du synes du må eller bør.

Tilbake
Vil du bli informert om nye kurs? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få tilbud om nye kurs på epost.
Send inn