Yogakilden

Yoga for alle uansett nivå

Den viktigste yogastillingen?

Den viktigste yogastillingen?

Død stille (også kalt shavasana) er en stilling hvor man ligger på ryggen med armene ned langs siden av kroppen og beina strake med føttene litt fra hverandre, hodet hviler midt på på bakhodet. Kroppen får lov til å ligge helt stille.

Umiddelbart er det lett å tro at shavasana bare er en hvilestilling hvor man ligger ned på ryggen og at det er det hele. Men shavasana er så utrolig mye mer! Selv om stillingen er tilrettelagt for at kroppen skal slappe mest mulig av er man samtidig oppmerksom. Man er bevisst tilstede i kroppen og opplever det som skjer i den. Kroppen er passiv, mens oppmerksomheten er aktiv.

I et yoga program har shavasana flere funksjoner. Alle yogastillinger påvirker kroppen fysisk på en eller annen måte, det kan være økt puls, raskere pust, varme, osv. Ved å gjøre shavasana gir man kroppen tid til å gjøre seg ferdig med prosessene og bli klar til nye. Man ligger i stillingen uten å gjøre noe som helst annet enn å være tilstede og følge med på det som skjer. Ved å være oppmerksom unngår man å bli rastløs og man vil kjenne når man når kroppen er klar til neste aktivitet/stilling. På denne måten får man mest mulig ut av stillingene fordi man lar kroppen "fordøye" effekten av foregående stillinger og samtidig nullstille seg og bli klar for nye.

Samtidig som yogastillingene har en fysisk effekt på kroppen har de også et annet aspekt. De fleste øvelser gjør også noe med sinnet og ens energi. De gjør noe med måten man opplever seg selv og er til stede i seg selv på. Dette kan være fine prosesser som ikke er så lett å få med seg om man ikke er observant. I shavasana kan man gi seg selv tid til å oppleve disse prosessene og derfor øke de dypere virkningene av yoga betraktelig. Man blir mer bevisst på seg selv og får bedre kontakt med kroppen sin.

Stillingen kan også brukes som utgangspunkt for lengre avspenninger og Yoga Nidra. Oppmerksomheten benyttes da til å følge med på det som skjer i kroppen uten at man prøver å oppnå noe. Man tillater det som skjer i kroppen å skje. På denne måten gir man sinnet tid til å finne seg selv, man får ro og konsentrasjon med seg videre i forløpet av avspenningen. Samtidig trener man også oppmerksomhet overfor sin fysiske og psykiske tilstand.

Man kan godt si at man gjør ingenting i shavasana. Det eneste man gjør er å være tilstede med oppmerksomheten sin. Og nettopp fordi oppmerksomhet og tilstedeværelse kanskje er de viktigste aspektene i yoga kan man godt påstå at shavasana er en av de viktigste yogastillingene.

Tilbake
Vil du bli informert om nye kurs? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få tilbud om nye kurs på epost.
Send inn